#006 av #blogg100: Frilanslivets vägar äro outgrundliga…

AD_vägar

Under hösten gick jag en av Tillväxtverkets kurser för kvinnliga företagare – Affärsfokus. (ogillar att använda prefixet kvinnliga framför olika aktiviteter men så heter det här i alla fall…)

Efter det sista kurstillfället frågade en av kursledarna om jag ville hålla en kort introduktion och visa henne grunderna i InDesign, eftersom det är ett program jag använder mig mest av i mitt jobb som grafisk formgivare. Jag stod där som ett stort ? och tänkte:

– Jag? Undervisa i InDesign? Njaeeee… Jag är väl inte så himla pedagogisk av mig och hur vass är jag på programmet. Egentligen…?

Men så blev jag så jädrans irriterad på mig själv. Direkt börjar man tveka, blir osäker och funderar över sin egen kompetens, kunskap och förmåga. Så där typiskt kvinnligt som någon skulle ha sagt.

– Varför är det så? 

Så jag bestämde mig för att det är upp till mig om det ska vara så eller inte. Sagt och gjort. Jag tackade ja och nu tre kurstillfällen senare har jag hjälpt kunden med att lägga upp ett dokument för en bok med mallsidor, paginering, typografimallar & färger. Bollat idéer för bokens utformning inklusive skiss på ett bokomslag, korrläst och till sist stöttat i processen med att färdigställa originalet för tryck. Det var ju inga konstigheter – sånt här har jag ju gjort dagligdags i över 15 år, så varför skulle jag inte ha koll på läget?

Så jag summerar detta uppdrag med att kunden är överväldigad över min hjälp och jag får dessutom betalt för den hjälpen. Det har varit ett roligt samarbete och jag har lärt mig några nya saker på vägen (framförallt har jag lärt mig något om mig själv…)

Och jag konstaterar och är rätt nöjd över att jag uppfyllt mitt nyårslöfte väl:

Be open to whatever comes next! 

(Det ska för övrigt bli mycket intressant vart nyårslöftet leder mig nästa gång…) 

3 thoughts on “#006 av #blogg100: Frilanslivets vägar äro outgrundliga…

  1. Maria på tid & rum i Årsta skriver:

    Precis så!
    Tror den som frågar att man kan, så kan man förmodligen också. Och som du skrev, du gör det varje dag 🙂 Glad att du körde på och att det såklart blev bra!

    Du och jag kanske ska göra en grej kom jag just på! Mailar dig!

Kommentera

