#004 av #blogg100: Designtorget och Årets Sak – part 2

Designtorget_åretssak

Häromkvällen var jag på Designtorgets utdelning av Årets sak 2012, som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. (Och det är ungefär så här mycket man ser när man står långt bak och inte har klackskor utan näbbstövlar på sig…)

Även om huvudfokus för eventet låg på själva utnämnandet, så ligger mitt fokus såna här gånger på att träffa å prata med andra formgivarkollegor. Gamla och nya. Eller rättare sagt – halvnya och jättenya då jag inte varit så länge i just den här ”formgivar-ankdammen…”

Jag hade sällskap dit med underbara Hanna Dalrot, en av formgivarna bakom designduon Viltra Designstudio. Vi pratade en del om den gångna veckan som varit efter Formex, och för hennes del deras deltagande på den kommande Möbelmässan. Och om olika livsval och beslut…

Väl på plats mötte jag några andra kända ansikten: Lina och Elin, båda produktdesigners på LagströmWiktorsson som för övrigt även tillhörde en av kvällens nominerade med sin smarta och snygga Hängare Spider, som tyvärr inte fick priset 😦

Jag pratade även en del med Maria Holmer Dahlgren, som jag träffat tidigare i höstas på en av Designtorgets FormElle-kvällar. (ett tips till dig som är kvinna och yrkesverksam inom form och design: gå med vetja!) Vi diskuterade företagande och pratade en hel del om vårt deltagande på Formex och för- och nackdelar kring det. Men framförallt samtalade vi kring att vara öppen för nya samarbeten, hur det ena uppdraget kan leda fram till flera andra uppdrag och så vidare och så vidare… och där kändes det så himla härligt å höra hennes erfarenheter — så fantastisk skön, cool å klok hon är! Och en fantastisk duktig formgivare dessutom.

Avslutningsvis fick jag nöjet att småprata med Lisa Larson, ni vet kvinnan bakom alla fantastiska stengodsfigurer. Fatta! Och hon är sååååå glad att få prata med oss unga formgivare – vi som har framtiden framför oss, som hon så fint uttryckte det. Och jag står där, ska snart fylla 41 och känner mig inte alls så speciellt ung, men suger åt mig av allt fint hon säger och tänker ändå att ”jo, jag har nog tametusan framtiden framför mig ändå!” 

Ärligt talat, har jag nästan glömt vilka det var som tog hem priset i Årets sak*. Däremot fick jag med mig massor av härlig energi, ny kunskap och några till adderade i mitt nätverk. En bra kväll!

* Nä, det är klart jag inte har: Årets sak tilldelades öronpropparna Happy Ears. Stort grattis till er!

One thought on “#004 av #blogg100: Designtorget och Årets Sak – part 2

Kommentera

