Veckans ord på pitemål:

Det här berättade min farfar Fredrik Furtenbach, för min pappa samma sommar som Neil Armstrong tog det där världsberömda steget på månen 1969. För enligt farfar var jorden platt och himlen och månen likaså.

Jag var nämligen hemma hos mina föräldrar nu i kväll och när vi började prata om Armstrongs bortgång som det pratades om i alla nyhetskanaler under gårdagen, så började min pappa skratta och berätta vad min farfar hade sagt den där sommaren. Jag vet nog att jag hört honom berätta det här förut och vi har skrattat lika gott åt det varje gång, men just igår kändes det så fantastiskt härligt att jag bara måste skriva ned det. Dels för att det känns så otroligt att man i ”modern tid” fortfarande kunde ha en sådan uppfattning kring hur världen såg ut. Det är ju faktiskt bara lite över 40 år sedan. Men också för att jag inte vill att de här små berättelserna ska glömmas bort – jag vill ju kunna berätta detta vidare även för mina barn och kanske barnbarn. Och missförstå mig rätt, vi skrattar inte åt min farfar på något sätt, utan det var ju bara så att hans världsbild såg ut på detta sätt. Punkt slut. Inget att diskutera.

Och jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på när jag själv var barn och den där underliga känslan man hade emellanåt när man låg i sin säng på kvällen å funderade på rymdens oändlighet. Att det inte finns något slut. Samma funderingar och frågor som mina barn har ibland och jag inte kan leverera några givna svar på vad som finns där ute eller vad som tar vid när rymden tar slut. Om den nu tar slut… Och hur liten man känner sig och hur allting plötsligt känns så ogreppbart. Jobbigt ogreppbart. Okontrollerat.

Så ibland skulle det kännas ganska bra om jag bara kunde svara barnen att den där månen den sitter minsann uppspikad på himlen! Och så är det med den saken.

Och just i kväll när jag går hem från mina föräldrar så tycker jag nog att månen lyser extra starkt och jag får sån lust att stanna till och försöka föreställa mig hur den skulle se ut med en liten spik övershtij…

Kommentera

