En Frau möter en annan Fru

Ja, oj oj oj vad jag är glad! Glad att jag bokade den där flygbiljetten till Arvidsjaur och gick på Hemvändarfest! Tänk vad mycket jag missat om jag stannat i Stockholm. Nä, jag vågar nästan inte ens tänka tanken…

Förutom att jag träffat en och annan släkting, både inplanerade och otippade (typ en å annan tremänning på festen bland annat…) så tog jag chansen och frågade självaste huvudpersonen för festen, Årets Hemvändare – Fru Smed: Annika Lundmark – om jag kunde få besöka henne i ateljén och silversmedjan i Rönnberg, några mil utanför Arvidsjaur. Såklart! sa hon… Och så blev det.

Visserligen hade vi mejlat lite med varann innan jag for upp och så träffades vi under lördagskvällen och pratade litegrann, men oj vilken glädje och energi jag kände efter att ha tillbringat en stund hemma hos Annika! Jag hade tjuvkikat på hennes fina smycken på hemsidan tidigare, men jösses vad fina dom är i verkligheten! Alla smycken har en tanke och en finurlighet som jag går igång på extra mycket. Jag skulle lätt kunna tillbringa en hel dag bara sittandes i smedjan å titta på när hon jobbar (kanske mindre roligt för henne än för mig…) eller bara ta in energin och ljuset i hennes otroliga uterum, som hennes pappa byggt. En pappa som det visar sig nu har gått i Realskolan i Arvidsjaur tillsammans med min pappa…

Hur som helst, är det som att träffa någon man känt väldigt länge och vi pratar på om livet, om företagande, om kreativitet… Tills jag inser att jag nästan håller på att missa flyget – så det blir till att snabbt sätta sig i bilen igen, checka in till flighten – och till mitt andra liv här i Stockholm. Ett liv som ligger ganska så långt ifrån en silversmedja i Rönnberg, men energin och glädjen av vårt möte sitter kvar under hela dagen och långt in på småtimmarna. Jag tror jag satt och log under hela flygresan… Jag har så många idéer och tankar kring vad som kan bli ett samarbete oss emellan gällande min pijtmåle-kollektion, så jag vet knappt vart jag ska ta vägen!

Ett litet smakprov på den fick jag ta emot i present så snart jag klivit in i smedjan. Jag blev så himla glad, för det var så oväntat. Inte ska väl lilla jag få en present?! Så alla vänner, förhoppningsvis kan det här kan bli början på ett roligt och givande samarbete, där två formgivare slår ihop sin kreativitet och skapar något fint tillsammans!

 

Och ett STORT TACK till min kusin Niklas och Anneli för att jag hade helpension hos er. Typ. Brunchen som dukades upp dagen efter Hemvändarfesten var ju inte helt fel. Nä, inget var fel. Jo, kanske att jag haft träningsvärk (!) efter att jag hängde på Anneli att stavgå i en och en halv timme runt H-E-L-A Arvidsjaur. Men det kan jag gott ha, efter en helg med mycket god mat och en å annan fika…

Nu har det redan gått en vecka till av min semester, men jag njuter av solen och värmen som kommit (förhoppningsvis för att stanna ett tag…)

Kommentera

