Veckans ord på pitemål:


Veckans ord är faktiskt en repris från ett tidigare inlägg jag skrev tidigare i höstas i samband med att jag skrev ett gästblogginlägg för MyHeritage.com. Men jag kan liksom inte komma på något bättre uttryck för att beskriva det som jag funderar på just nu.

På fredag far jag nämligen upp till Hemvändarfesten i Arvidsjaur. En tillställning jag inte varit på tidigare, men i och med att jag hjälpt till med en del grejer inför festen, så kändes det jättekonstigt om jag inte skulle åka upp… Eller jättetråkigt faktiskt.

Men även om många av de som kommer på festen säkerligen både bott och gått i skola i Arvidsjaur så sällar jag mig ju inte till den skaran. Jag är ju varken född eller uppvuxen där. Jag har levt hela mitt liv i Stockholm.

– Varför känns det ändå som att komma hem, som att det är en sån stor del av mig och vem jag är?

Är det för att jag tillbringat i stort sett alla mina skollov i Lappland och Norrbotten? Är det för att mina föräldrar hållit fast vid sina rötter och sin dialekt trots att de bott hela sitt vuxna liv mer än 100 mil från där de är födda? Är det för att jag vet att hela min bakgrund, mitt arv finns där?

Jag har inget givet svar. Jag vet bara att det känns härligt att komma “hem“. Att det känns välkomnande och att det är en del av mig. Eller kanske bara att jag börjar bli gammal och nostalgisk. Eller att jag är 40 år och jag är i ett skede i livet där man är en sökare…

Oavsett varför, är det med spänning jag flyger in mot Arvidsjaurs flygplats på fredag förmiddag och jag ser fram emot att bli hämtad av en supersnäll kusin på flygplatsen (Tack Niklas!) Och jag ska nyfiket bege mig mot Medan som är festlokalen för lördagskvällen och ser fram emot att träffa både Siv Thuresdotter (arrangören bakom festen som jag skriver om här) och Årets Hemvändare Annika Lundmark!

Men dessförinnan ska jag nog hinna med att ta en å annan fika hos min morbror, smita in hos Hans på Hörnet (kanske några paltar slinker ner där?) och så lämna några kökshanddukar ur pijtmåle hos min återförsäljare A-Färg & Tapet.

Inget nöje utan nytta. Typ. Men mest nöje.

Uttrycket ovan är hämtat ur en skrift med samma namn, framtagen av Kulturen, Arvidsjaur – ämnad att användas i skolan eller för alla som vill veta mer om Arvidsjaursbondskan. 

Kommentera

