Formex – here we go again…

Jag har ju nästan glömt att skriva om att Frau Furtenbach kommer delta på Formex! Den 16–19 augusti blir det mässa igen och även denna gång kommer jag dela monter med en av meduställarna från januari: Emma Sjödin, Konstig Design.

Den här gången har vi en lite mindre yta än sist, och kanske mer realistisk yta… 4 kvm har jag till förfogande av totalt 10 kvm, att jämföra med 8 kvm i januari (24 kvm totalt men då var vi tre utställare på den ytan). Men det känns skitbra, jätteroligt och utmanade att få ta tag i en mässa igen och försöka skapa en monter som känns inbjudande och som lyfter fram mina kollektioner på ett bra sätt. Jag och Emma träffades för ett tag sedan, satt på ett kafé i stan en hel dag och bara spånade… Och vi kom fram till en grund som vi tror blir jättebra, och sen har vi hållit kontakten via mejl och telefon där vi spånar vidare. Rätt var det är, får man ett mms i mobilen där Emma hittat en riktigt skön inspirationsbild på den idé vi hade från start och så föds nya idéer utifrån det och så vidare och så vidare…

Så glöm att man kan slappa helt och fullt denna sommar. Mässan är ju mitt i sommar och semester känns det som och det är en utmaning att riktigt kunna släppa taget om alla tankar man har på allt som ska vara klart till den 16 augusti… Jag har velat länge kring om jag ska försöka ta fram några ytterligare prover på en ny kollektion (förutom pijtmåle och Farmors lapptäcke) och man kan väl säga att jag inte riktigt bestämt mig än om jag ska göra verklighet av mina skisser. Dessvärre blir det ganska tight att få fram prover i tid ju längre jag drar på det beslutet, då fabrikerna oftast ligger lågt under sommarmånaderna. Men flera har ändå öppet och försöker se till att alla formgivare får det dom behöver lagom till mässan öppnar. De har varit med förr liksom… Men man är ju inte ensam om att vara ute i sista minuten kanske…?

Fyndade lådor på Blocket! (med klassiska Stil 55-handtag)

Hela eftermiddagen har jag till exempel ägnat åt att lägga ett pussel av kökslådor på vardagsrumsgolvet (tur man har tillgång till stora golvytor…) Jag har nämligen fyndat ett gäng kökslådor på Blocket (eller de kostade faktiskt inte en krona, förutom bensinkostnaden och tiden det tog att hämta dom, vilket tog 30 minuter fram- å tillbaka) Och dessa kökslådor ska jag på nåt sätt få till på ett bra sätt i montern. Plus bygga ihop nåt slags rullbord som jag har en klar bild av i huve’t hur det ska se ut, men det blir väl en så där lagom utmaning att få ihop det i verkligheten sen… Ja, det löser sig alltid!

Sen är det ju bara resten kvar… Montering, PR, eventuella aktiviteter i montern, prislistor som ska skrivas ut och så vidare och så vidare. Visserligen har man ju bättre koll så här omgång två på mässan, men å andra sidan kändes det mycket lättare sist. Man var så där lyckligt ovetande om hur mycket tid allting tar… Ungefär som inför första förlossningen liksom. Vid andra barnet kom första värken och så kom alla tankar å minnen tillbaka: Jaha… just det, det var så HÄR det KÄNDES!! Okej, kanske lite överdriven jämförelse. Det är ju inte som att det är smärtsamt att planera en monter och genomföra mässan. Fast det är ju ändå lite förlösande på nåt sätt. Mitt företag och mina kollektioner – det är mina bäbisar. Jag vill att det ska gå bra för dom, man har förväntningar, man jobbar så hårt och man laddar till tusen inför dessa fyra mässdagar!

– Lite lustgas i montern kanske inte vore så dumt? Nu när jag tänker efter…

PS. Är det nån som har några kökslådor ni vill bli av med så hör mer än gärna av er till mig. Jag behöver fler än dom jag redan har. Är väl bra om ni bor i Stockholms-området så jag har möjlighet att hämta dom… Många passar ju på att renovera under sommaren och jag blir superglad för såna här gamla lådor i trä som ni ser på bilden! Spelar inte nån roll vilken färg det är på lådfronten eller vilket handtag som sitter på…

Kommentera

