Min plats för drömmar, skapande och jobb

Passar på att fixa i ordning en riktig arbetsplats/ateljé för mig här hemma nu när jag har lite mindre att stå i… Planen är att jag ska sluta sitta vid köksbordet hela tiden och försöka få lite struktur å ha alla viktiga papper på ett ställe, alla pack-och-post-leverans-grejer på ett ställe och inte behöva leta efter saker som jag gör just nu…

Här kommer i alla fall några bilder av fin-sidan. Det som inte är med på bild är ful-sidan där inget är klart å allt är en enda röra…

Skruvade härom kvällen ihop en förvaringslösning Bestå, från IKEA som passade bra längs ena väggen. Där kan jag förvara sånt som jag inte vill se backom luckorna och ha sånt som jag vill visa och ha lättåtkomligt i de öppna hyllorna och utnyttja ovansidan för att pimpa med sånt jag gillar. Det lär väl bytas ut vartefter, men det här vad det jag fick ihop nu i alla fall och det slutade med att allt går i gult, svart och vitt – eller ”living the brand” som det så fint kallas då dessa färger är Frau Furtenbachs profilfärger…

Kunde inte motstå att en Hoptimist skulle få följa med mig hem i går, när jag egentligen var på jakt efter ett diskställ. En gul Hoptimist blev det såklart! Och den gula retro-sparbössan är en underbar gåva från Maria på Tid & Rum, och den trivs bra där på hyllan känns det som. Tack Maria!

De där små träklossarna staplade ovanpå varandra är original till några av alla bilder som är med i vår släktbok (Furtenbachska släktboken). Jag borde ju veta bättre och ha koll på exakt vilken tryckteknik detta är, men jag tror helt enkelt att det är original till den första utgåvan som trycktes i slutet på 50-talet där man troligen satte hela boken med typer och sedan placerade dessa bilder tillsammans med texten i sättramen…? Känns så otroligt gediget. Att två händer har sågat till träklossar och sedan spikat fast dessa bilder på klossen för att sedan få ihop allt till en hel bok på 300 sidor. Det är fantastiskt! Ett helt skrå med sättare som inte finns längre. Som hade koll på typsnitt, punkter och kägel. Som satte all text spegelvänd utan att blinka…

Näverkorgen kommer från farmor Frida, en av alla näverkorgar hon gjorde under sitt nära 95-åriga liv… Just den här hittar jag inget datum på. Hon brukade skriva sin signatur FB och årtalet på allt hon gjorde. Så kanske kanske, har hon inte gjort just den här, börjar jag misstänka nu. Måste fråga pappa! Hur som helst har jag fyllt korgen med vackra färggranna band, även dom vävda av farmor. Några har vi haft som skosnören å knutit ihop näbbskorna med när jag var barn.

Den analoga klockan köpte jag på Habitat i London för några år sedan och den fick en specialbehandling i säkerhetskontrollen på Heathrow kan jag lova… Jag valde nämligen att ta den som handbagage för att den skulle komma hem ordentligt och strax efter att påsen med klockan i scannats av, hör jag en säkerhetsvakt tilltala mig:

– Excuse me, is this your bag? What’s inside?

– A clock…? sa jag. Och de bad sedan om att få kolla igenom den ordentligt, så de öppnade kartongen, plockade fram klockan och stack sedan ned ett antal instrument och speglar… för att snart konstatera att det var ju faktiskt ingen bomb jag hade med mig. Sen chit-chattade vi lite. Säkerhetsvakten undrade var jag hade köpt den och när jag svarade Habitat på den frågan och han redan konstaterat att vi kom från Sverige, tyckte han det var onödigt att jag kom ända till London för att köpa en klocka då vi har IKEA som ändå äger Habitat…* Och sen skrattade vi gott åt alltihopa och jag kunde inte låta bli att slutligen dra skämtet om ”are you sure now my clock isn’t a ticking bomb… and I’m not a terrorist…?” Och min resekamrat drog snabbt tag i mig och viskade lite i mitt öra att såna där skämt kan man åka i fängelse för…

Det kommer säkert fler bilder på mitt rum framöver. När även ”fulsidan” blivit fin…

En trevlig helg till er!

*Detta var innan IKEA sålde Habitat 2009…

2 thoughts on “Min plats för drömmar, skapande och jobb

  1. Lina - KITCHENBLOOM skriver:

    Kolla så himla snygg arbetsplats du har då! Superordning som får mig avundsjuk x 1000, typ. Helt ärligt, kan du inte ruffsa och stöka till och sedan lägga ut en ny bild, bara för att jag inte ska tycka att mitt kontor är så ensamt stökigt, med oöppnade kuvert och öppnade kuvert och linjaler och snören och Nellys teckningar och mitt-i-allt-en-ouppackad-strandväska-mitt-på-bordet-ångest?!
    Min gud så mycket skönare det är med semester än att städa arbetsrum just nu. 🙂

    Nä, allvarligt talat är det just dina bilder jag behöver! Pepp, du vet…

    Kram och lycka till i skapandet!

    1. frau furtenbach skriver:

      Ha ha, ja… men som sagt – det här är finsidan. På fulsidan har en tromb dragit fram… Där ligger ouppackade Ikea-kartonger blandat med barnteckningar och några oöppnade kuvert… Bara för att lugna dig lite 🙂 Och det låter nog mer sunt att det står en ouppackad badväska på skrivbordet än att det inte gör det, tycker jag. Ska skärpa mig och slappa mer i nästa vecka! Åker förresten upp till Arvidsjaur å Hemvändarfesten till helgen, far upp fredag och hem måndag men ska försöka ta en sväng förbi Pite om jag kan låna en bil och om jag hinner… Kramar till dig!

Kommentera

