Frau Furtenbach stolt sponsor till Hemvändarfest

Den 14:e juli blir det Hemvändarfest i Arvidsjaur – det är tredje året i rad som eldsjälen Siv Thuresdotter arrangerar festen och när Årets Hemvändare ska koras under pompa å ståt får vinnaren såklart ett helt kit med pijtmåle-grejer från Frau Furtenbach!

Siv, som bland annat ligger bakom det kvinnliga nätverket Qoola Qvinnor, blev nominerad till Stora Landpriset förra året för sitt arrangemang och jag kom i kontakt med henne via Facebook i slutet på förra sommaren, strax efter att jag startat upp mitt företag. Vi träffades första gången i samband med Bokmässan i Göteborg och sen dess har vi hållit kontakten, men mestadels på nätet – för det är där hon verkar som bäst genom att skapa olika mötesplatser där så många underbara människor får möjlighet att växa och synas, utbyta erfarenheter, ge och få kraft & energi!

Jag kan inte ens fatta hur många projekt man kan ha igång samtidigt – min icke-projektledar-hjärna börjar ju å brinna bara vid tanken på att driva ett av alla event Siv håller i, men hon driver typ Hemvändarfesten, nätverket Qoola Qvinnor, hon introducerade Dance Walk här i Sverige under våren, hon ska stå på Bokmässan i september där det händer en del i montern under hela den helgen, hon ordnar IRL-träffar för Qoola Qvinnor-medlemmar på ett flertal ställen i landet, med mera med mera… Ja, och detta är säkert bara en bråkdel av allt. Jamen just det: däremellan håller hon kontakt med över 9 500 (!) gillare på Qoola Qvinnors Facebooksida!

Så med Sivs och mina gemensamma rötter i Arvidsjaurstrakten var ju steget inte så långt till att ”vä böri å pråta nalta bonschka vä vårader…” Och det kändes helrätt att kunna bidra med min pijtmåle-kollektion som pris till en Hemvändare som säkerligen bott i en helt annan del av landet (eller kanske världen?) under en längre tid…

För även om Arvidsjaursbondskan skiljer sig lite från Pitebondskan – ja, orden å uttrycken skiljer sig ju åt mellan alla byar i Pite Älvdal mer eller mindre – så kommer bondskan utifrån kusten från början, för innan nybyggarna kom till Arvidsjaur pratades det bara samiska där. Men det var faktiskt i Arvidsjaur som många av de bondska dialekterna blandades upp med varandra, för på marknaden möttes ju människor från olika delar, gifte sig med varann, flyttade för att sedan flytta tillbaka och så vidare…

Jag hade väl inte tänkt skriva en uppsats om dialektens historia här, men jag håller ändå tummarna för att det jag beskriver ovan även sker den 14 juli: en enda folkfest där många rest från olika delar av landet för att komma tillbaka hem – träffa gamla vänner från förr och säkerligen träffa en hel del nya. För det är nämligen över 100 personer som kommer fira sina klassåterträffar i samband med Hemvändarfesten, de som gick ut Fridhemsskolan för 20, 25 och 30 år sedan (!)  Å jag kan inte låta bli att undra: kanske är det någon som träffar en gammal kärlek från förr, blir förälskad igen och kanske kanske flyttar hem igen…? Ni vet, ”gammal kärlek rostar aldrig-grejen”!

Så ett upprop till alla som hör nåt om nån som… får mer än gärna höra av sig till mig efter den oförglömliga kvällen! Jag törstar nämligen efter solskenshistorier – och handlar dom om kärlek så är det såklart extra välkommet 🙂

Allt om festen och hur du anmäler dig hittar du här.

Och ett PS:
Har precis skrivit detta när jag nu nu fått veta att Årets Hemvändare är korad: Annika Lundmark från Rönnberg, några mil norr om Arvidsjaur – ni kan läsa pressmeddelandet här. Jag kommer skriva lite mer om Annika i nästa inlägg… för hon verkar vara en underbart kreativ person som bland annat gör helt fantastiska smycken! Men stort grattis till Annika!

Foto: Joakim Nordlund, Tidningen Land

Kommentera

