Kärlek vid första ögonkastet

Det sa bara ”klick”. Den stod strax innanför entrédörren till favvo-stället Tid & Rum i Årsta och absolut inte nåt som stod på min inköpslista för dagen.

Men jag blev förälskad. Upp över öronen. Denna ståtliga stol signerad Nesto, Nässjö Stolfabrik — ska bli min nya arbetsstol!

20120621-171922.jpg

Och vilken tajming jag hade med mitt besök, för jag blev bjuden på kaffe å smörgås och så satt vi där i solen och pratade om ditten å datten – eller snarare livet… Alltid lika härligt att komma dit – jag kommer alltid därifrån med ett leende på läpparna och en varm känsla i magen!

Men sen blev det till att göra det jag faktiskt hade åkt dit för: att syna porslinshyllan. Jag har nämligen en tanke att byta ut mitt porslin till några blandade porslinsserier från Gefle / Uppsala-Ekeby. Så jag fick snällt kliva in bakom kassan å välja å vraka mellan alla fina tallrikar som stod uppdukade i högar på ett bord. Och jag kunde inte undgå känslan av att vara ett litet barn som får plocka bland smågodiset… Det slutade med en blandad smågodispåse bestående av djuptallrikar, asietter, mattallrikar, ett uppläggningsfat och en liten kanna från bland annat Agneta, Kryss och Lansett! (på bilden nedan är dock Agneta inte med, utan en annan fining som jag hittade på Stadsmissionen igår som heter Alfa…)

Som vanligt får jag verkligen hejda mig när jag besöker Tid & Rum – jag skulle kunna backa upp en lastbil (0m jag hade en) och tok-köpa-upp hela butiken! Vilken tur då att man har en liten fransk bil som inte rymmer allt för mycket… Men den fin-fina stolen gick in såklart! Och oj, höll på att glömma: en rund härlig karamell till bordsduk fick också åka med. En Almedahls som är i så fint skick att jag undrar om den nånsin använts?

Och som om det inte vore nog, lägger jag in en bild på mitt underbara Blocket-fynd jag gjorde igår! Ett sängbord som jag fick ge 250 kr för. Nöjd är bara förnamnet. Ååååå, nu kan jag knappt vänta till jag får åka på loppisar i sommar! Jag ska hålla utkik efter mer porslin och ett matchande sängbord. Bordet måste absolut inte se likadant ut, men dom ska komplettera varandra. Som med relationer och livet i stort…

Och så passar jag på att önska er en härlig Midsommarhelg med mycket kärlek, värme, god mat och regnfri himmel!

20120621-172032.jpg

Foto: Karolina – Frau Furtenbach©

10 thoughts on “Kärlek vid första ögonkastet

    1. frau furtenbach skriver:

      Men åååå, tack 🙂 Detsamma! Fick höra av din underbara mamma idag att vi är lika ”gamla”, eller du är nån månad äldre än jag… Jamenvisst, kan knappt vänta till jag får lägga den där rosa karamellen på bordet. Och nu spricker jag ju nästan av nyfikenhet om stolen!

    1. frau furtenbach skriver:

      Vilken nostalgi för dig Mikaela 🙂 Alfa heter den och den orengea cirkeln känns som en sol där i botten på tallriken! Tyvärr stod den helt ensam där på Stadsmissionens porslinshylla, men kanske kanske hittar jag nån fler nu i sommar!

  1. Lina - KITCHENBLOOM skriver:

    Jag vill också till Tid & Rum ju! Fast inte efter att du har varit där, för då är väl både de finaste finsakerna och smörgåsarna redan slut… 🙂
    Önskar dig en fantastiskt fin midsommarhelg tillsammans med familjen. Kärlek och kram.
    Lina

    1. frau furtenbach skriver:

      Jamenvisst, du får göra en utflykt till söder om söder när du kommer till Stockholm nästa gång! Fast som sagt, jag kan inte lova att det finns några mackor kvar men fina saker fyller dom på med för jämnan där… Önskar dig också en underbar midsommarhelg, förhoppningsvis utan regn men massor av sol. Och kärlek. Kramar till dig!

      1. Lina - KITCHENBLOOM skriver:

        Ja, nu längtar jag än mer till huvudstaden. Det blev ju ingen Stockholmstripp för oss den här våren eller sommaren, ”bara” två utlandsresor istället, men kanske kanske på senhösten eller tidiga vintern. Och då skulle det vara trevligt att träffas igen. 🙂
        Kärlek till dig med, och många varma kramar!

  2. Eva skriver:

    Tänk att jag inte hälsat på här förut? Det var din kommentar om gult hos Lina – Kitchenbloom som fångade mitt intresse! Jag har ALLTID älskat gult, trender må komma och gå men gult fungerar som en magnet på mig. Min blogg har förstås GUL bakgrund… 😉
    En sån trevlig blogg du har – GLAD – Och så ser jag att du börjat samla på Helmer Ringström-tallrikar och undrar om du känner till bloggen ”50-talsjakten” (googla så dyker den upp)? Hon samlar och byter och har massor av fantastiska tips om loppisar, retroaffärer och fakta! Hon bor i Sthlm-trakten också!
    Hälsningar Eva

    1. frau furtenbach skriver:

      Hej Eva! Vad roligt att du hittat hit och ännu härligare att min blogg gör dig glad 🙂 Jamenvisst, gult är en underbar färg… Får genast spana in din gula blogg! Och jo, jag hittade till Femtiotalsjakten bara häromdagen, just när jag googlade efter Gefle-porslin, och hittade massor med bra tips där, men tack ändå för tipset. Ha en det bra så länge 🙂

Kommentera

