Tårar

Den gångna veckan och helgen har bestått av mycket tårar. Glädjetårar. Skratt-tårar. Stolt-mamma-tårar. Och sorge-tårar.

Skolavslutning i torsdags och den första i barnens nya skola som de började i efter jul. En helt underbar avslutning med mycket musik, sång, dans och glädje!

Det var fantastiskt att se och höra alla fina barn — och avslutningsvis dansade alla ut ur kyrkan till tonerna av Jackson 5:s Blame it on the boogie… Och jag fick torka tårarna både en å två å tre gånger. Glad över att barnen trivs så bra på nya skolan, glad över att vi tog rätt beslut i att byta skola. Ett beslut som aldrig är lätt, då man frågade sig själv många gånger, gör vi rätt nu? Men känslan av lycka vi kände själva och framförallt hos våra barn den här skolavslutningsdagen var bekräftelse nog att vi tog ett riktigt beslut. Och så börjar man gråta igen över det…

I samma veva har vi gråtit över en nära vän som inte längre är med oss. En fyrbent vän som (tyvärr) inte bott med oss men som ändå betytt så oerhört mycket. Fina fina Zacke som hjälpt både Elin och Anton att bli kvitt sin rädsla för hundar fick stilla somna in efter att ha varit sjuk en längre tid.

Vi grät allihopa här hemma över vår vän och Anton tyckte genast vi skulle handla en fin blomma å skriva ett kort och åka hem till Zackes matte & husse som ju säkert var ledsna nu… Och Elin har ritat så många fina teckningar med alla hans favoritsaker…

Själv kastas jag tillbaka till jag själv var barn å grät ändlösa tårar över våra marsvin och katter som fått lämna jordelivet i omgångar. Jag och mina syskon skrev dikter och ritade som ett slags terapi och sorgbearbetning.

Och nu, 30 år senare skriver jag av mig i ett blogginlägg istället…

Men tårar är bra. Oavsett de är av glädje eller sorg. De renar. De helar. Jag känner att jag lever. Jag finns.

Ha en fin vecka! Med eller utan tårar…

4 thoughts on “Tårar

  1. emma skriver:

    Men så fint du skriver, nu sitter jag här och nästan bölar på jobbet.
    Och de där kleenexburkarna, MÅSTE HA!

Kommentera

