Grattis till ettåringen – i efterskott

Jag har ju glömt att fira en ettåring! En ettåring som fanns mitt framför näsan på mig. I morse funderade jag nämligen kring hur länge jag bloggat och undrade över när det gått ett år… Gick snabbt in å kollade på bloggen – och konstaterar snabbt att mitt första inlägg gjordes den 26 april förra året! Jösses, har det redan gått över ett år alltså? Och jag har missat att fira min egen ettårsdag som bloggare…

Som ni ser i mitt första inlägg var jag ganska blygsam. Ett trevande Hej i rubriken – och sen inget mer… I inlägget efter det vågade jag mig på att skriva lite om ett av favorittypsnitten och därefter har det ju blivit ett och annat inlägg om både typsnitt, form och design. Det tar ju ett tag innan man blir varm i kläderna. Innan man känner sig trygg i vad man vill skriva om och innan man hittar sin tonalitet. Hur privat kan jag vara? Eller ska jag vara personlig men inte privat? är ju nånting man funderat över under året som gått. Till exempel…

Men efter att jag påbörjat resan med att starta upp Frau Furtenbach och de första stapplande stegen med min första kollektion pijtmåle, då var det ju som att hitta hem. Då ramlade alla bitar på plats med vad jag ville fokusera på, vad jag ville skriva om och inspirera med. Och när jag hittade fram till formatet kring Veckans ord på pitemål – kände jag att jag hade något att bygga vidare på – något som skulle kunna bli ett återkommande inlägg här på bloggen.

Och även om jag till en början tror att jag skriver för ingen alls där ute, så blir jag plötsligt varse att ni faktiskt läser det jag skriver när jag börjar få kommentarer och mejl om tips på ord… Och bara en sån sak att ni hör av er och talar om att ni saknar Veckans ord… när det kanske blivit ett för långt glapp emellan. Då blir man ju bara så glad och tacksam 🙂

Räknade snabbt ut att jag i snitt skrivit 2, 5 inlägg per vecka under det år som gått. Inga mängder direkt, inte jämfört med många andra bloggare såklart. Jag skulle säkert kunna krama ur mig några till i veckan, men jag vill att det ska kännas roligt – börjar det kännas kravfyllt och jobbigt är det inte roligt längre. Att blogga är en del av mitt jobb, men inte ett heltidsjobb.

Så. Mitt andra år som bloggare har tydligen redan påbörjats. Får se vad jag reflekterar över nästa år vid den här tiden när jag ser tillbaka på tiden som gått. Vad som har hänt, på vilket sätt jag utvecklats, om jag kanske fokuserar på nya saker i mina inlägg eller om jag helt enkelt kör på som jag gjort. Jag är i alla fall alldeles säker på att jag trivs med det jag gör oavsett hur det uttrycker sig.

Nä, nu ska jag blåsa ut ljuset på min obakade födelsedagstårta! Och önska mig nåt…

Ha en bra vecka alla ni underbara läsare!
Och tack för att ni läser. Och kommenterar. Och finns.
Illustration: Karolina – Frau Furtenbach©

6 thoughts on “Grattis till ettåringen – i efterskott

  1. Anna-Karin - Form my backyard skriver:

    Hej! Och grattis till dig med! Vad kul att Åsa började blogga så vi ettåringar fick träffas! Känns kul att ha dragit ett varv runt, och det känns lika spännande nu som för ett år sen tycker jag, Som du skriver, man det ju aldrig riktigt var man hamnar.. Och du. jag har ju sett dina grejer på Formex, i den jättehärliga gula montern, och i Marabouparken med har jag för mig. Gillar 🙂

    Finfin tårta, hoppas den smakade 🙂
    Anna-Karin

    1. frau furtenbach skriver:

      Tack snälla du! Ja, jag läste fler kommentarer till ditt blogginlägg från andra 1-åringar – så vi är några stycken verkar det som… 😉 Men oj, nu inser jag nog att vi säkert hälsade på varandra där i montern när du skriver om Formex – pinsamt pinsamt… ursäkta mig i så fall så du inte tycker att jag är en dryg j-l ;). Och tack, den artificiella tårtan smakade utmärkt! (jag är ingen ‘bull-mamma’ direkt till mina barns förtvivlan…)

    1. frau furtenbach skriver:

      Tack vännen! Ja, det är inte klokt hur mycket man hinner med på 365 dagar + 1, för det var väl skottår i år? Och du är en del i att det blev så bra som det blev! Tack och stor kram till dig.

Kommentera

