Åker söderut för inspiration

I eftermiddag drar jag till Norrköping för att möta upp formgivarkollegan Erika Tubbin å sen åker vi vidare till Blekinge för en inspirationsdag hos en av mina leverantörer — TekoTryck. De har tillsammans med designföretaget och textiltryckeriet Mairo satt ihop en heldag (och kväll) för sina kunder. Mairo som bland annat tagit fram textilkollektioner från formgivare som Lisa Bengtsson och Mrs Murphy.

Tatto’d Sailor av Mrs Murphy samt Tillsammans vi tre av Lisa Bengtsson

Vi ska bland annat få produktionsvisningar, både på Mairo och på TekoTryck, vilket ska bli jättekul! Jag är ganska nördig på sånt där produktionstekniskt — i alla fall när det handlar om trycktekniker, färgseparation, färgblandning, hur olika färger ter sig på olika typer av material, rastertäthet och så vidare och så vidare…

Vi ska även få vara med på invigningen av Mairos nya showroom och få en förhandstitt på höstens nyheter. Sedan ska Karin Mannerstål visa sitt nya barnmönster och berätta om hur samarbetet med Mairo började och hur hennes tidigare kollektioner växt fram.

Monster från 2009 av Karin Mannerstål 

Sen blir det lite mat på kvällen, förhoppningsvis lite mingel och kanske några nya kontakter?

Innan vi far hemåt igen på fredag har jag ett möte med TekoTryck inbokat för att gå igenom lite produktionslösningar för eventuella kommande kollektioner. Jag har typ 1000 frågor i huvet!

Men jag kommer förstås ta lite bilder och ge en fullständig rapport efter mitt besök i en förhoppningsvis ännu soligare och varmare del av Sverige. Våren borde ha kommit lite längre där hoppas jag…

Bilder från Mairo.

Kommentera

