Tacksam

I dag var det premiär. Premiär för min första bröströntgen på Mammografiavdelningen, hus 8, plan 7, på Danderyds Sjukhus.

Kallelsen kom bokstavligen som ett brev på posten ungefär 2 veckor efter min 40-årsdag och samtidigt som man blir lite nervös och bävar för undersökningen (för den är ju inte så skön direkt och rädslan för vilket besked man eventuellt kan få blir ju plötsligt så stark…) – så kan jag inte annat än känna mig tacksam. Tacksam över att kontrollen finns och tacksam över att ha förmånen att få göra den, kostnadsfritt dessutom (såklart den finansieras av våra skattepengar så nånstans har jag ju betalat den, men ni fattar…)

Kvinnan som tog emot mig och genomförde undersökningen blev så glad över att jag var så positiv över att vara där, och hon var även tacksam över att jag kom på den kallade tiden. Inte alla gör det tyvärr.*

Så jag vill helt enkelt bara påminna er om hur viktigt det är att gå på kontrollerna och uppmanar alla som överhuvudtaget tänkt tanken att inte gå dit – att tänka om!

För alla har vi säkerligen någon i vår närhet som drabbats, och alla har vi säkert tänkt tanken att det där inte händer mig… 

Så. Nu väntar några veckor av ovisshet och såklart finns där en liten gnutta oro innan man får svar. Men förhoppningsvis är det ingen fara och jag kan pusta ut till nästa kallelse kommer om 18 månader.** Inte för att jag kan säga att jag ser fram emot nästa besök — men jag är tacksam för att jag har förmånen att komma dit!

PS. Sen bör man ju såklart själv undersöka sina bröst regelbundet, något som jag ärligt talat varit riktigt skitdålig på! Men nu ska jag skärpa mig. Om du är osäker på vad det är man ska ha koll på och hur man gör kan du läsa mer om det här.


*Jag har försökt hitta nån färsk statistik över detta, men endast hittat flera år gamla uppgifter där till exempel ttela.se skriver att 85% av de kallade kvinnorna i upptagningsområdet kommer. Det betyder att knappt var sjunde kvinna uteblir – vilket tydligen var väldigt bra siffror jämfört med många andra delar i landet. Och i en artikel på e-kuriren.se från 2008 kan man läsa om Cancerfondens studie som visade att det beror helt på var i landet man bor för hur ofta man blir kallad på undersökningar och om riktade insatser görs (till exempel information på andra språk än svenska får att nå ut till fler). Jag hoppas verkligen att det blivit bättring på dessa punkter under de år som hunnit gå sedan dess, för det är ju förjäkligt att vården skiljer sig åt beroende på om jag bor i Kiruna, Örebro eller Hässleholm…!

** 18 månader gäller bland annat för boende i Stockholms läns landsting och kan skilja sig åt mellan olika landsting.

Kommentera

