Förti-taggaren

Jaha. I dag passerar jag strecket. Jag tar klivet över till andra sidan. I går var jag tretti-nånting… I dag början på förti-nånting…

Inte för att det är så dramatiskt. Det är ju inte som när man var liten å trodde att de där extra centimetrarna man växte under ett år skedde just under natten till sin födelsedag. För man har ju slutat växa vid det här laget. Åtminstone på längden. Men på nåt sätt passerar man ju ändå nån slags gräns – fast till vad vet jag inte. Och inte vad jag lämnar bakom mig heller.

Eller jo, det vet jag nog förresten. För den så kallade 40-årskrisen har jag nog gått igenom under de senaste åren som gått tror jag. Den så kallade livskris som nu mynnat ut i att jag har eget företag och i och med det bestämmer lite mer över hur mitt liv ska se ut. Vad som är viktigt för att jag ska må bra och vad jag inte vill eller orkar lägga energi på. Att jag inte orkar bry mig så mycket om vad som är rätt och fel. Att jag är trygg i mig själv och inte måste gå efter en utstakad snitslad väg bara för att det förväntas att jag ska göra det – utan kan vika av, gå på slingrande kringelkrokvägar, gå vilse litegrann men ändå känna att det är okej att göra det. Vara medveten om mina val. Varför jag gör dom och acceptera att det känns motigt ibland. För jag vet att jag fixar det.

För ut kommer man. Ut på andra sidan där jag trots allt ändå har vuxit några centimeter, om så inte över en natt till min födelsedag, men i självkänsla och vetskap om att jag kan! Att jag kan leva livet så mycket bättre om jag är med och bestämmer å styr själv över hur mitt liv ska se ut, än om jag sätter mig i baksätet och låter andra bestämma min vardag.

hit me med den där fyran och nollan! Okej, lite åldersnojja har jag, men det är nog mest över de där siffrorna. Över talet. Det är laddat med så mycket fördomar, så mycket prestation och så mycket nojja som jag inte ens vet vad det är… Nu är det upp till mig att bestämma vad jag ska fylla det där talet med. Men jag tror jag börjar med att fylla det med en långfrukost på favoritkaféet, en ego-dag på stan (inklusive turkiskt bad!), en god middag i kväll tillsammans med dom jag älskar och förhoppningsvis massor av champagne…

– Skål för mig! Förti-taggaren.

Kommentera

