Formex: Summa summarum

Vi stack nog ut ganska så ordentligt med vår Formex-monter i kontrast till flera av våra grannar (storköksgrossister) som inredde stilrent med mycket krom och svart. Färdiga moduler som lätt kan plockas upp och monteras ned mellan olika mässor runt om i Europa.

Men har man nu (läs ännu) inte ett välkänt varumärke så måste man ju jobba dubbelt, eller nä, trippelt så hårt för att göra sin röst hörd och fånga betraktarens ögon. Man får putsa fjäderskruden, spänna bågen, stå på tå…

De stora drakarna kan köra på med sina moduler och ibland ganska platta, intetsägande och opersonliga montrar – besökarna hittar dit ändå. Det kan man säga vad man vill om men så funkar det och så funkar vi.

Men även om jag jobbat hårt på att synas vill jag ju heller inte putsa fjädrarna så pass mycket att jag suddar bort vem jag är, vad jag står för och vad jag vill säga!

Därför var det jätteviktigt för oss alla tre när vi planerade montern, att vi är just tre olika varumärken, skapade av tre olika individer utifrån olika förutsättningar, med egna personligheter och uttryckssätt. Så det gällde att kunna få fram våra personligheter men samtidigt hitta en röd tråd, nånting som binder oss samman. En eller flera gemensamma nämnare att skapa något kommunikativt av och sedan kunna visualisera det på ett tilltalande, inspirerande och förhoppningsvis lite nyskapande sätt.

Men förstås var det även viktigt att exponera våra produkter på ett bra sätt i montern. Det är ju ändå dom som våra kunder köper i slutänden, även om det så klart är viktigt, och betyder mer å mer för väldigt många inköpare, vem eller vilka som står bakom ett varumärke. Och våra produkter är ju många gånger en förlängning av oss, våra personligheter och vad vi står för.

Därför känns det så klart väldigt bra att få bekräftelse på att allt (roligt) slit och all tid man lagt ned på att synas har gett resultat. Att man får nåt mer än en klapp på axeln med kommentaren bra jobbat! (nu menar jag inget ont till dom som gjort just så, men är man kreatör med ett pendlande register mellan att känna sig världsbäst till att vilja krypa under en sten emellanåt så är man en sucker på uppmärksamhet å bekräftelse…)

Därför sträcker jag på mig lite extra när jag summerar Formex och konstaterar att vi har fått en hel del uppmärksamhet i pressen. Många bloggare har skrivit om oss, vårt samarbete och vår monter. Vi har fått flera nya återförsäljare och ännu fler leeds att följa upp (det där många oftast är sämst på, men ett måste!)

Så även om jag totalt sett går fetback på mässan, rent ekonomiskt – räknat insatta pengar (tiden vågar jag inte ens räkna om i pengar…) kontra rena pengar tillbaka. Ledsen att säga det, men så är det. Men jag ser det inte bara så, jag kan inte se det så och jag får inte räkna på det sättet.

Jag ser helt enkelt hela Formex-projektet som just det: ett projekt. Och ett långsiktigt sådant. Det har ett projektnummer: Formex 001 och det kommer så småningom hamna i min mapp – i min portfolio där jag kan visa upp alla hattar jag haft på mig under detta uppdrag! Formex-projektet är en investering i mig själv, i mitt varumärke och i mitt företag. Ett projekt som gett mig utbildning och ny kunskap, nya kontakter och ett stärkt självförtroende!

– Jag kan!

Foto: Joel Linderoth på Hus & Hem, och hämtad från artikeln om vårt samarbete under Formex.

Kommentera

