Paltschwimen vs Paltkåma

20120125-084700.jpg

På torsdag blir det fest. Paltfest! Det är Norrbottens Gille som varje år arrangerar ett antal aktiviteter för folk boendes i Stockholmsområdet som på ett eller annat sätt har anknytning till Norrbotten. Läs gärna mer om deras verksamhet (och hur du blir medlem) på deras hemsida!

Det är premiär för mig. För festen då menar jag, inte att äta palt, för det har man ju ätit några stycken av genom åren… Fast när jag var liten gjorde alltid farmor blindpalt till mig – det var palt utan fläsk i… För sidfläsket tyckte jag inte om! Men jag har förstås börjat uppskatta det i vuxen ålder, blir lätt lite väl degigt annars!

Även om nykokt palt är förjäkla gott, är det nästan så jag gillar den uppstekta palten ännu mer… Då blir fläsket sådär knaprigt å gott. Och kanske är det för man ätit den på det sättet så många gånger utomhus, uppstekt i järnpannan över glödbädden. Mat smakar ju så mycket bättre utomhus!

Det är inte ofta man äter palt åpa boijn, men i samband med julmarknaden i Öjebyn innan jul var vi ju tvungna att besöka den berömda Paltzerian i Öjebyn, och åt då av deras paltbuffé. Men pappa blir oftast besviken över att ”paltn jär hälleråtta wenterkLedd” när vi äter palt på restaurang. Det vill säga att palten innehåller för lite fläsk å är väldigt påklädd… ; )

– Ett uttryck som min bror fick med sig från en lumparpolare i Boden. Det var bara brorsan som förstod vad han menade…

Men för att återgå till Paltfesten, så kommer Frau Furtenbach sponsra några av vinsterna i lotteriet men jag kommer även ha ett bord på plats där jag visar upp alla produkter ur Pijtmåle och tar emot beställningar. 150 personer är anmälda så det känns otroligt roligt att få möjlighet att synas för så många med anknytning till Norrbotten på ett å samma ställe. Och förstås sprida budskapet bakom produkterna! Tror även mina kökshanddukar kommer vara med på ett eller annat sätt under kvällen. De kan ju inte annat än trivas på en fest med det temat…

Så jag håller tummarna för en liten sovmorgon på fredag, oavsett om det är Paltschwimen eller Paltkåma jag lider av…

Bild: Karolina – Frau Furtenbach©

Kommentera

