Ett paket fyllt med härliga ord och underbara berättelser


Idag låg ett paket från Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Umeå (DAUM) i brevlådan. Ett paket fyllt med cd-skivor av dialektinspelningar på bland annat pitemål, och det tog inte många sekunder innan jag slitit upp paketet och pluggat in lurarna för att lyssna på en bit historia! Som jag berättat här på bloggen tidigare, finns det helt unika dialektinspelningar som samlats in i vårt land under hela 1900-talet.

Jag tog kontakt med DAUM tidigare i höstas där jag förklarade mina tankar kring att besökare i min Formex-monter ska kunna lyssna på dialekter. Och de har verkligen varit helt underbara och hjälpt mig att leta fram det jag behövt i deras enorma arkiv!

Så nu kommer ni som vill kunna lyssna på pijtmåle, och ta del av den dialekt där jag plockat mina ord till produktserien med samma namn. Men är du nyfiken på värmländska, hälsingemål, älvdalska eller någon av de övriga 26 dialekter som också finns tillgängliga i lurarna, får du naturligvis lyssna på det också! Och förutom de härliga orden och uttrycken, får du även ta del av underbara och fängslande berättelser från förr, då de som intervjuas pratar om hur det var när de växte upp, hur man tänkte och levde i den verklighet som var då.

Så jag riktar ett STORT TACK till Ola och Angelica i Umeå, som gett mig ovärderlig hjälp för att kunna förverkliga min idé! Eller nästan i alla fall. Om mindre än en vecka är den förverkligad på riktigt…

Kommentera

