Veckans ord på pitemål:

Består denna vecka av en hel lista med fågelnamn.

För nu när vintern äntligen kommit – till och med i Stockholm – så tänker många på alla småfåglar och placerar ut kärvar eller fågelbord i sina trädgårdar. Och såklart känns Domherren, eller Dåomhärr, som hä häijt åpa bonschka extra julig. För på hur många julkort är den inte med liksom…?

Den här långa listan med underbara namn på fåglar (som de kallas i och omkring Ljusträsk), har jag fått från Ulla Drejby som så snällt mejlade mig för ett tag sedan där hon skriver att hon i sin tur fått alla fågelnamnen berättade för sig av sin pappa. Sen visar det sig att Ulla är en släkting till mig! Hennes pappas äldsta syster Astrid, var nämligen gift med Tyko som var en bror till min farfar, Fredrik Furtenbach. Dessutom gick Ulla realskolan i Arvidsjaur tillsammans med min pappa i mitten på 50-talet…

Ulla har även skrivit en bok som heter Förr i väla – Ljusträsk-Pilträsk 1802–1942, som bland annat handlar om Daniel Joachim Furtenbachs ankomst till Pilträsk. Den här boken har jag bläddrat i några gånger, för den hade nämligen min farmor i sin bokhylla hemma i Älvsbyn. Men jag tror nog att jag måste läsa den en vända till nu tror jag…

Men om ni kollar in det andra ordet samt det näst sista ordet på listan: Hakkspijk och Törrfuruvedaknarr så är det ytterligare varianter på Hackspett. Jag har hört både dom och så förstås Törrfuruvedagocken, som jag ju använt mig av i min design av pitjmåle-produkterna men så häromdagen fick jag ytterligare ett till samlingen via mejl: Torrfurudutt’n.

Någon där ute som har fler varianter på Hackspett, eller övriga fågelnamn så hör gärna av er till mig så blir jag glad! Jag har även en lista på fågelnamn som jag fått från min morbror i Lauker och nog skiljer sig namnen åt litegrann. Jag ska lägga upp även den här på sidan framöver.

Stort tack till Ulla som bidrog med den långa härliga fågel-listan. Jag skulle vilja typografera och göra grafiska tryck av dem allihopa!

Kommentera

