Om Sveriges enda Sparkmuseum

På Julmarknaden i Öjebyn för några helger sedan kom det förbi en person som alldeles särskilt fastnade för ett av mina julkortsmotiv. Han ligger nämligen bakom Sveriges enda sparkmuseum som ligger i Piteå! Och gissa vilket av motiven han tyckte var extra fint…?

Vi bytte kontaktuppgifter och någon vecka senare hör han av sig med en beställning av en hel drös kort – med sparkmotivet såklart. Jag hade även en inramad variant med detta motiv på julmarknaden och även den tavlan önskade han beställa. Så nu kan jag lägga till Piteå Sparkmuseum på min kundlista – hur coolt känns inte det, liksom?!

Just nu känns ju det där med spark väldigt avlägset med tanke på hur yttans-pyttans lite snö vi har här i Stockholm. Ja, ingen alls faktiskt. Men till jul far vi uppåt Dalarna och där blir det garanterat snö och garanterad sparkåkning! Barnen (och jag själv) tycker det är särskilt roligt att ha spark-race nedför backen som leder fram till huset… Men då bör plogbilen varit där så snön blir så där extra hårt packad och lite blank så det blir bra glid…

Men nyfiken och vetgirig som jag är, kunde jag ju inte låta bli att ta reda på lite mer kring det här sparkmuséet. Och här kommer några bilder och lite fakta – plockat från hemsidan:

 

Muséet är det första i sitt slag och understryker Piteå som sparkens födelseort. Sparken är ett fantastiskt transportredskap som på alla sätt ligger i tiden. Den är energisnål, miljövänlig och i många fall formskön. Tillverkad av de råvaror som finns i norr, skog och malm. 

Sparkmuséet visas efter överenskommelse, kolla här för kontaktuppgifter.

Bilder: Karolina – Frau Furtenbach© och Wallsténsföretagen AB

Kommentera

