Tomteverkstad i väntan på Julmarknad

Nu är det rena tomteverkstan här hemma! Högar med disktrasor – vissa redan ihop-plockade i små högar om tre, andra ligger kvar i sina kartonger från leverantören. Julkort, vykort å kökshanddukar huller om buller och överallt.

Och allt detta ska jag och mina föräldrar köra upp till helgens Julmarknad i Öjebyn. Cirka 90 mil ska vi köra längs kusten. Samma väg som vi åkt så många gånger som barn. Min storasyster liggandes i baksätet på kombin, jag och min storebror på madrasser längst bak i kofferten. Lyssnandes på Robin Hood eller Drutten & Jena på kasettband.

Men var hade ni all packning då? tänker ni kanske. Jo, det ska jag tala om: den hade vi på släpvagnen. Där låg resväskor, cyklar och till och med en moped när min syrra fyllt ”moppe”… För om det var sommarlov så bodde vi ju där i flera veckor i sträck. Pappa körde helst på natten och nu när man själv har barn, förstår man ju varför… Och så vaknade vi upp på morgonen, lagom till frukost som vi åt hos farmor Frida i Älvsbyn.

Denna gång åker vi dagtid och varken Robin Hood eller Drutten & Jena strömmar ur högtalarna, men jag tror nog det verkar lurt om vi kanske måste koppla på släpen ändå… Alla dessa kartonger fullproppade med pijtmåle-produkter är ju så skrymmande! Och nåt i klädväg måste vi ju ändå kunna packa med…

Men det jag ville komma till efter hela det här utlägget om packning å släpvagnar är ju detta:

J U L M A R K N A D I Ö J E B Y N: där hittar ni Frau Furtenbach i helgen!
Lördag: 11.00 – 16.00
Söndag: 12.00 – 16.00

Kom förbi vetja och passa på att köpa några julklappar! Det ska jag göra. Inte från mig själv då… men det är ju många andra som säljer fin-fina saker där på plats.

Och för er som inte ”har vägarna förbi”, kommer jag finnas på två ytterligare julmarknader i december – i Stockholmsområdet. Mer information om dessa kommer jag skriva om också inom kort.

Vi ses!

Kommentera

