Drömmen om en Dialektförening för pitemålet. Fast den egentligen redan finns…

Läste en artikel på dt.se om att det bildats en dialektförening för att bevara Lima- och Transtrands-målen och att de inspirerats av den förening som redan finns i grannsocknen Älvdalen som arbetar för att bevara Älvdalsmålet.

Och jag tänkte: finns det en sån för Pitemålet?

Så jag ställde frågan på två av de sidor som finns på Facebook sedan 6 månader tillbaka och som bildats just med syftet att bevara den dialekt som ligger mig varmt om hjärtat: Vi som talar Pitebondska och Pitebondska 911

Av de svar jag fick, verkar det inte finnas någon sådan, men att dessa forum kanske kan vara en bra början till att det kan bildas en liknande förening framöver.

Och för mig räcker det i och för sig väldigt långt med dessa sidor på Facebook. De är lätt-tillgängliga – då Kamilla Kirch, som är grundare av båda grupperna kommer från Älvsbyn men är utflyttad till USA sedan många år tillbaka, men även flera andra och däribland jag bor någon annanstans än just i Norrbotten.

Och är något lätt-tillgängligt är också chansen större att en sån här sida är levande, vilket är superviktigt just på Facebook. Det görs inlägg här mest varje dag och de flesta skriver faktiskt på dialekt, vilket är kul men också svårt för det kräver lite av dig. Men det är också ett roligt sätt att att lära sig mer. Skulle det finnas en förening där det hålls möten i den lokala skolan, precis som i Transtrand, är det kanske inte möjligt för alla att kunna delta på samma sätt. Med med Pitemåls-sidorna kan ju alla som vill bidra – på ett eller annat sätt – och oavsett var i världen vi bor någonstans! Så även om det officiellt inte finns någon Dialektförening för Pitemålet, så tror jag att det finns en ändå, mitt framför dator-ögonen på mig, inser jag nu.

Så detta inlägg blir en hyllning till Pitemålet såklart, men också till Kamilla och de andra eldsjälarna som bidrar med sina inlägg på dessa sidor. Och faktiskt blir det även en hyllning till Facebook som faktiskt lagt grunden för att göra det möjligt.

PS. Vi som talar Pitebondska har 505 medlemmar i nuläget – det finns plats för fler… Välkommen!

2 thoughts on “Drömmen om en Dialektförening för pitemålet. Fast den egentligen redan finns…

Kommentera

