Veckans ord på pitemål:

Åj, vå vä kalasä:re e gå:r!  Oj, vad vi åt gott i går!

Höst- och vintermånaderna i familjen Furtenbach-Ström är födelsedagstider. Första födelsedagen för höstterminen är i slutet på september då svärmor fyller år, däremellan firas Micke och Anton, följt av barnens farbror i november och sist men inte minst två dagar innan julafton då svärfar har födelsedag.

Således hade vi två födelsedagsbarn här i huset förra veckan: Micke i onsdags tätt följt av Anton några dagar senare. Och därav valet av veckans ord, för jösses vad vi kalasat! Micke är ju arbetsskadad (men på ett bra sätt) och plockade med sig riktigt bra kött från restaurangen på hans födelsedag. (Just snyggt att han får laga sin egen födelsedagsmiddag, men man ska göra det man är bra på är mitt motto… och som även blivit Mickes motto efter att jag stått vid spisen några gånger…) Och efter en riktigt mör köttbit åt vi såklart en väldigt god födelsedagstårta…

Och när det var Antons stora dag fick han såklart också välja middagsmat och beställde fajitas med allt vad det innebär med att plocka ihop sina favoriter på tallriken ur alla skålar på bordet. (och här är det lika bra jag använder mig av cmd + C och cmd + V från föregående stycke): Och efter det åt vi såklart en väldigt god födelsedagstårta…

Och det där med godis på lördagar… Nä, glöm det. Det har mumsats kakor, smulats muffins och bullar i sängen, skurits tårtbitar, druckits saft och läsk och smaskats godis så det står härliga till! Vi har bokstavlig talat varit höga som hus. På socker that is… Ganska så komiskt, med tanke på att Fluortanten var på besök i Antons klass just i förra veckan och pratade om ”fluor, vila vatten” och att godis det äter man bara på lördagar och så vidare och så vidare. Fluortanten skulle bara veta! Och som om inte det vore nog, så har Anton även fått en tid hos tandläkaren på lördag (!) för en rutinkontroll.
– Hjääääälp! Vårt hus invaderas snart av en massa Kariusar & Baktusar om vi inte tar oss ur det här sötsliskiga socker-träsket!

Nä, nu måste vi ta en godis-time-out! Åtminstone påbörja avgiftningen och vi bör kunna härda ut i åtminstone 4–6 veckor för sen är det ju tametusan jul och då vet vi ju alla vad det innebär…

Okej. Jag ger upp. Glöm det jag just skrev. Kom just på att Halloween knackar på dörren i slutet på denna månad. Och vad ska vi erbjuda då, när de spöklika barnen frågar ”Trick eller godis?” Vi kanske helt enkelt ber dom göra sitt läskigaste bus? Ja men, så gör vi!
Även om de spöklika barnen aldrig någonsin kommer knacka på hos den där griniga snåla familjen igen.
– Nä, men slipp då. Lika bra det…

Ordet ovan är hämtat ur ABF Piteåbygdens ordbok: ”Pitemålet – ållt mila àagg å `ööx”

2 thoughts on “Veckans ord på pitemål:

  1. zoloqvist skriver:

    Hej! Jag har ibland fått påpekat för mig att jag inte talar äkta pitemål utan en variant som vi som kommer från byarna inom Arvidsjaur talar. Dvs pitemål med en anstrykning av skelleftemål.
    T. ex skulle den som talar äkta pitebondska ha sagt ”Åj vo vä kalasä:re i gå:r”!
    Hälsningar Ulla Drejby i Älvsbyn

    1. frau furtenbach skriver:

      Hej Ulla, vad glad jag blir av du skriver här : ) Ja, min mamma kommer från Lauker och där pratar de ju precis som du också menar inte rent pitemål utan har många andra varianter på orden. Langbäjnemojj till exempel, som är ett ord som jag använt mig av på mina produkter är inte heller rent pitemål, utan det är ett ord som min farmors syster använde sig av och hon kommer från Varjisträsk… Koggamojj tror jag är samma ord på pitemål. Men det är det som är så roligt, att vårt språk är så otroligt rikt och många gånger väldigt måleriskt och beskrivande och att orden skiljer sig åt bara mellan byar som ligger förhållandevis nära varandra. För att återgå till ordet Langbäjnemojj – det beskriver ju verkligen vad det är: en lång-bent-mygga 🙂 Ha det bra så länge!

Kommentera

