Nu är det jul igen…

Det är vad jag håller tummarna för i alla fall. För den 19–20 november ska Frau Furtenbach stå på Gammeldags marknad i Öjebyn, utanför Piteå. Eller Åjjbojn som hä häjt opa pijtmåle…

Jag skickade in en ansökan om att få sälja på marknaden för ett par veckor sedan och skulle få skriftligt svar kring den 15 oktober, men otålig som jag är var jag tvungen att ringa idag för att höra hur det går… Och blev ju såklart jätteglad över att de vill att jag ska vara med! Det ska bli riktigt riktigt roligt att få sälja pijtmåle på plats och området kring kyrkan är ju så mysigt så julstämningen lär infinna sig direkt tror jag… När jag letade lite om marknaden på nätet hittade jag några fina bilder som fotograf Tore Sundström tagit tidigare år där ni kan se hur mysigt det är…

Jag ska nog fara upp tillsammans med mamma och min dotter Elin så vi kan hjälpas åt och turas om lite, om man börjar frysa (kom igen jag är ju stockholmare…) Och om man blir kissnödig. Och om man blir hungrig. Och det där med om kan vi ju ändra på en gång till när istället. Ja, det är såna praktiska grejer jag tänker på i alla fall…

Förutom en massa andra praktiska tankar som snurrar i mitt huvud som ”Hur många disktrasor, vykort, brickor, kökshanddukar kommer gå åt under två dagar?” ”Hur ska jag frakta upp allt?” ”Hur många nya julkortsmotiv ska jag trycka upp?” ”Tänk om jag ska plocka fram farmor Fridas gamla fårskinnspäls som räcker ända ned till fötterna och ha på mig?” ”Hur ska jag skylta med allt på plats?” ”Och apropå skylta, jag måste väl ha en skylt och vad ska det i så fall stå på den och i vilket material ska den göras i?” ”Ska jag se till att trycka upp några foldrar om pijtmåle som kan va bra att ha?” ”Och går det nån buss från Kallax till Pite eller måste vi hyra bil?” 

Och så flygbiljetter som ska bokas såklart. Ja, allting ordnar sig ju. Det gör det alltid. Det känns bara lite rörigt i skallen just nu. Men sjuhelsikes vad roligt det ska bli!

Åååå, undrar förresten om man får bjuda på glögg vid sitt marknadsbord? I så fall ska jag bjuda på glögg – ni kommer väl?

God Jul!

Kommentera

