Vem visste att det fanns ett dialektologisällskap?

Från och med nu är jag medlem i Sällskapet för svensk dialektologi som är en ideell förening med säte i Uppsala och med medlemmar över hela landet. Jag letade nämligen efter lite andra saker gällande dialektologi när jag hittade till deras hemsida, och när jag läst igenom vad de verkar för, kändes det som ett sällskap där jag kan få möjligheten att lära mig massor av intressanta saker kring dialekter!

Det här är sällskapets mål: (taget från deras hemsida)

  • värna om dialektologin som forskningsgren genom att vara ett forum för dialektologisk verksamhet
  • arbeta för information och debatt kring gemensamma frågor
  • föra ut, popularisera och levandegöra dialektologins resultat på olika sätt
  • tillvarata kunskaper och erfarenheter hos alla som talar dialekt eller är intresserade av dialekt
  • kommunicera med närliggande discipliner, t.ex. sociolingvistik, namnforskning, etnologi och folkloristik
De har ett höstmöte redan den 26 oktober vid Institutionen för nordiska språk i Uppsala som jag tänker gå på och bland annat få lyssna till en föreläsning kring språkblandning och språkbehandling på 1700-talet.

Sällskapet skriver bland annat om månadens dialektord och så har de ett ganska intressant dialekt-test som jag själv inte hade många rätt på, men prova själv vetja! 
Kommentera

