Veckans ord på pitemål:

Vä ha jösh å:t. Vi har hjälpts åt.

En av mina återförsäljare hörde av sig i förra veckan och undrade om jag kunde hjälpa till med uppgifter på var jag tryckt mina kökshanddukar till pijtmåle. Det var nämligen en annan formgivare som säljer i samma butik som funderat på att producera handdukar som undrade. Jag skrev ihop ett svar till henne, och avslutade med en hälsning att jag kontaktar formgivaren direkt så får hon de uppgifter hon behöver direkt av mig istället.

Jag tänkte att det kunde vara roligt att höra av sig till henne personligen, då jag ändå följt hennes blogg ett tag och verkligen gillar både det hon skriver på sin blogg och det hon gör som formgivare, fotograf och illustratör. Och om vi dessutom säljer i samma butik tyckte jag det kunde va ännu roligare att höras vid. Sagt och gjort.

En dag senare sitter jag tårögd på kontoret efter att ha läst hennes svar, där hon skriver hur otroligt glad hon blev av min hjälpsamhet. Hon tackar tusenfalt för att jag velat dela med mig av informationen, då hon försökt få tips & råd kring tryck på handdukar av ett flertal konstnärer och formgivare tidigare men som vägrat dela med sig.

– Varför? undrar jag då… Vad är det man är så rädd för om man hjälper till och delar med sig?

Blir inte dagarna (och livet) så mycket roligare om man i stället kunnat hjälpa till! Det kanske till och med öppnar upp för nya kontakter, nya vänner och framför allt ny kunskap? För nästa gång kanske det är jag själv som undrar över något och behöver hjälp. Och kanske att det till och med brinner i knutarna och att jag behöver det där svaret NU…

Till exempel är några av mina närmsta vänner som jag även haft förmånen att jobba med på olika byråer, numera också frilansare. Ett flertal av dem är kreatörer och Art Directors precis som jag, och det är så skönt befriande att vi ändå delar med oss av våra erfarenheter och vår kunskap. Vi byter tjänster sinsemellan då man som nystartad egenföretagare inte alltid har ekonomi att betala för sig. Vi finns tillgängliga för hurra-rop när det går bra och pepp och stöd när det känns kämpigt. För vi tror nämligen på att vi i längden tjänar på att stärka och lyfta i stället för att tjuvhålla på information i tron på att det av nån konstig anledning skulle ge ett försprång.

Så nästa gång någon frågar om hjälp – säg att du åtminstone ska göra ditt bästa för att hjälpa till utifrån just dina förutsättningar. För det där hjälp-mejlet jag skickade iväg till formgivaren har kanske även resulterat i en ny vän, då vi efter några vändor på mejlen kände att vi hade ganska mycket annat gemensamt än att vi råkar sälja våra produkter i samma butik…

Ordet ovan är hämtat ur ABF Piteåbygdens ordbok: ”Pitemålet – ållt mila àagg å `ööx”

2 thoughts on “Veckans ord på pitemål:

    1. frau furtenbach skriver:

      Härligt! Berättade för mina vänner i helgen om hur glad jag blev av ditt mejl å började nästan gråta igen när jag berättade… Jag är en sån där ”kreatörstyp” med alla känslor på utsidan ; ) Kram tillbaka

Kommentera

