Veckans ord på pitemål:

Eller: Kangråotne:t (spindelnät).
Hä var fullt å kangråotné:tom òpe ta:ke
. Det var fullt av spindelnät i taket.

Som spindeln i nätet. Just så känner jag mig. Fast jag har inte riktigt koll på alla trådar precis i nuläget, utan trasslar in mig litegrann ibland. Men så snirklar jag mig loss och kryper iväg en liten stund. Tar en paus. Vilar och samlar kraft i ena änden av nätet för att lite senare krypa tillbaka och spinna vidare.

Jag pratar om min uppstart av Frau Furtenbach. För just nu är det mycket fokus på att nätverka, att kasta ut trådar och dra in dom igen. Se till att skapa nya kontakter och damma av gamla. Ge och ta, ge och ta. Sharing is caring…

Och här är verkligen sociala medier oslagbart! För hur skulle jag annars fått reda på att jag kunde komma på ett väldigt inspirerande frukostmöte med ett flertal andra kvinnor i samma uppstartsfas och utbyta tankar och erfarenheter? Eller hur skulle jag annars kunna ta kontakt med den där personen som jag inte träffat på flera år, men som funnits där i periferin på Facebook och som gör att det ändå inte känns konstigt att skriva några rader, säga hej och berätta om nuläget? Eller hur skulle jag annars blivit kontaktad av en före detta klasskompis som jag gick tillsammans med på Grafiska Institutet 1994 och som lovar att spetsa öronen lite extra? Eller hur skulle jag annars blivit tipsad om ett stort kvinnligt nätverk som just i dagarna fått över 7000 gillare på FB och som presenterar just mig och mitt företag på sin logg? Och alla dessa underbara personer har ju i sin tur sina egna nätverk av många härliga människor omkring sig…

Fast det som gett mest utdelning precis just nu är faktiskt en person som jag stötte ihop med på stan – av en slump. Men det är väl som det är med allt annat – att kombinationen mellan två världar är det allra bästa. Inget går ju upp mot det personliga mötet, även om den första kontakten började med en liten röd markering uppe till vänster i Facebook-fönstret…

Ordet ovan är hämtat ur ABF Piteåbygdens ordbok: ”Pitemålet – ållt mila àagg å `ööx”

2 thoughts on “Veckans ord på pitemål:

Kommentera

