Trötta fötter men full av inspiration

Äntligen. För första gången har jag varit på Formex! Men jag är kluven. Vet inte om jag omedvetet haft väldigt höga förväntningar, men jag blev inte ”blown away” av det jag såg. Absolut, det fanns några godbitar och det är inspirerande att se miljöerna som byggts upp här och där. Bland annat i entréhallen där designern Synnöve Mork byggt upp en trendutställning på temat Cosy Minimalism med namnet Rum Ram Rim och Reson där bilderna ovan är hämtade ifrån. Gillar skarpt stolsbenvärmarna och så den fina handduken med ugglan (i guldtryck) från danska Family Jewels. Och så lyssnade jag till ett kort föredrag av designgalleristen Pascale Cottard-Olsson (Gallery Pascale) som handlade om hur man bygger ett starkt varumärke som var ganska intressant. Det låter så enkelt när hon berättar om hur hon lyckas knyta de allra största formgivare/designers vi har i Sverige att producera något unikt åt just hennes galleri… Mats Theselius, Claesson Koivisto Rune, Thomas Sandell, Monica Förster, Lotta Kühlhorn, Anna von Schewen…

Men det allra trevligaste var nog att stöta ihop med Emma Sjödin, en konstnär/formgivare som säljer på signerat.se. Jag satt i hennes monter en stund, berättade om min produktserie och bytte erfarenheter och så fick jag veta att hon ställt ut på Formex 3 år i rad. För det var en del i varför jag besökte mässan – att reka lite inför nästa år, då jag eventuellt själv tänkt ha en egen monter på plats… Så tack Emma för en mysig pratstund! Förhoppningsvis ses vi igen på Formex 2012 – kanske har vi våra montrar bredvid varandra, vem vet?

Foto: Karolina – Frau Furtenbach©

Kommentera

