Veckans ord på pitemål:


”Hav-en bört å shlå-sä na, frusefisken?”

Har den frusna fisken börjat tina? Eller: när en frusen vara värms.

Men ”pling-mat” kanske är en bra beskrivning så här på 2000-talet. Det vill säga snabbmat eller halvfabrikat som värms i mikron…

För hur man (läs jag) än tänker inför en ny hösttermin, att: ”Nu ska det minsann bli lite av en nystart, nu ska det bli ändring och ordning & reda. Nu ska vi minsann planera veckans mat och åka å storhandla och inte spontanköpa middagen på affär’n vid tunnelbanan på vägen hem, och nu ska jag minsann lusläsa skolans matschema för hela terminen så den maten barnen fått i skolan till lunch inte serveras till middag samma dag och barnen vrålar vid middagsbordet ”Men mamma, vi fick ju falukorv till luuuuunch!” (inte för att det har hänt sådär jättemånga gånger, men det är nog en ren slump…).

Så nä. Det funkar i några veckor och sen är man (läs jag) tillbaka i det spontan-planerade-middagsträsket igen. Vad är det som är så svårt? Egentligen?

Men jag är ganska glad ändå, för även om det äts en del pling-mat här hemma är jag tacksam över att den inte lika ofta är av halvfabrikat längre, utan riktig mat lagad från grunden som blivit över från min mans lunchrestaurang. I kväll åt vi till exempel frasigt panerad fiskfilé med en supergooood sås som jag inte vet var det var i mer förutom hackat kokt ägg, men god var den. Och så ris till det. In med fyra tallrikar, en efter en i mikron.

”Pling” – varsågoda, middan är serverad!

Och än en gång blir jag glad om just du vill säga nåt om orden eller om du har någon egen variant på orden som du hört eller använder dig av…

Ordet ovan är hämtat ur ABF Piteåbygdens ordbok: ”Pitemålet – ållt mila àagg å `ööx”
Kommentera

