Norrbottensbilderna är klara!

Nu har jag äntligen gjort mitt urval av bilder från min resa till Norrbotten! Att det ska vara så svårt att göra ett urval när det gäller ens egna… Men nu är det gjort!

Det känns väldigt härligt att titta på dessa bilder som bara togs för cirka en månad sedan och tänka tillbaka på hur otroligt varmt och framförallt hur ljust det var. Klockan var nog närmare 12 på natten när jag tog de sista bilderna nere vid Laukersjön, men solens strålar nådde ändå fram för att få till det. Och den dagen jag fotograferade vid stationshuset i Varjisträsk stekte solen så jag trodde jag skulle smälta bort, och ‘brämsen’ flög allt tätare kring benen… Och nu sitter man här i ett regnigt och gråtrist Stockholm. Men det går inte komma ifrån att det är ett perfekt ”sitta-framför-datorn-väder”!

Så måste jag ju passa på att tacka min morbror Eli och Gunnel Johansson i Lauker, som lät mig smyga omkring nere vid båthuset och kring gårdsplanen för att hitta de rätta bilderna. Och för att jag fick möjligheten att få använda den otroligt fina miljön i Hembygdsmusèet ‘Antes’ som de, tillsammans med många andra byggt upp i byn. Vilken kulturskatt! Du ska tro att hundratals timmar av arbete och massor av kärlek ligger bakom detta museum!

Och ytterligare ett tack till min andra morbror Alf Johansson och hans familj som lät mig bo i deras fina hus under tiden. Många midsomrar har man tillbringat på deras altan, sjungandes Laukersången…

Vill du se resten av bilderna hittar du dem här.

Foto: Karolina – Frau Furtenbach ©

Kommentera

