… och hör sen!

Jag är inne på Institutet för språk och folkminnen ibland och läser på lite kring dialekter i allmänhet och de dialekter som jag är uppvuxen med, i synnerhet. Här finns ju det mesta (såklart) och man kan även lyssna på olika dialekter som spelats in runt om i Sverige. Institutets första inspelningar av folkminnen och dialekt är tydligen de äldsta i Europa och samlingarna i sin helhet är världsunika. De första inspelningarna gjordes så tidigt som 1896 och på vaxrullar! Just när det gäller de dialekter som pratas i Norrbotten kan du lyssna på inspelningar gjorda i Hortlax-, Pite-, Älvsbyns-, och Överkalix socken.

De har även en Dialekt-sida på Facebook där du just nu kan bidra med dialektala varianter på ordet ”struntprat”. Jag själv har bidragit med ”schwammel”. Men det finns säkert fler varianter på detta ord bara på de olika bondska dialekterna! Det är i alla fall underbart att läsa hur många olika ord vi har för samma sak i detta avlånga land. Och härligt att så mycket dokumenterats – vilka skatter som finns bevarade i Institutets arkiv, och som vi alla kan ta del av dessutom!
– Så plugga in lurarna i datorn, leta fram en dialekt du är nyfiken på och lyssna på en bit historia, vetja!

3 thoughts on “… och hör sen!

  1. Knaada skriver:

    Hej Karolina, tack för din kommentar hos mig, kul att du hittade dit! Och kul å se att du arbetar med/på svenska, det gillar jag 🙂

    Vascht nöscht är lite dialekt jag kan bidra med härifrån Edsbyn, betyder ”vart då någonstans” 🙂 Och nu inser jag att jag inte ens kan den korrekta svenskan, heter det ”var då” eller ”vart då”? Nu blev jag förvirrad och den enda jag har att fråga här hemma är norrman = dålig hjälp 🙂

    Ha en fin dag!

    1. frau furtenbach skriver:

      Hallå, ja jag var uppe i Hälsingland och hälsade på en kompis som har landställe där och så var vi på en utflykt till en grannby och fikade och då låg det ett vykort i cafeet som du hade gjort och sen igår när jag strösurfade lite så hittade jag till din sida av en slump – så insåg jag att det var just du som hade gjort det där vykortet. Ett roligt sammanträffande helt enkelt! Men roligt att du tittar in hos mig oxå, jag har inte bloggat så länge så jag blir så glad för kommentarer : ) Men ditt uttryck låter ju väldigt likt norrländskan med sche-ljuden helt klart. Jag är absolut ingen språk-expert eller läst lingvistik på något sätt, utan det här är ett roligt intresse och en möjlighet att lära sig mer om sitt ursprung. Men det är väldigt roligt att kunna kombinera det intresset med min formgivning! Ha en härlig dag du med!

Kommentera

