Jag blir så ledsen

När jag var uppe i pappas hemby Varjisträsk nu i somras för att fotografera mina tavlor, hade jag redan innan jag for upp bestämt mig för att använda miljön vid det gamla stationshuset som ligger utmed Inlandsbanan. Där har jag som barn lagt många 25-öringar på rälsen i väntan på att tåget ska passera, för att sedan leta och leta i det höga gräset för att hitta dem igen – tillplattade och uttänjda.

Jag hade redan underbara skisser i mitt huvud och några tankar kring hur jag ville att det skulle se ut. Jag såg den där fina gamla blågröna skylten på väggen mot den slitna faluröda fasaden framför mig och tänkte att det här skulle bli riktigt, riktigt bra.

När jag efter många dammiga mil på vägen kör förbi huset där min farmor och farfar bodde och där min pappa växte upp, och så småningom svänger in på den igenväxta lilla vägen som leder fram till stationshuset, ser jag till min förskräckelse att det skruvats upp en ny stationsskylt över den gamla!

– Varför?

– För att den gamla inte var snygg nog? För att den nya är just ny, vit och fräsh? För att sudda bort det som är gammalt och fult? För att den inte fyllde sin funktion eller för att det som stod på den inte var korrekt?

Men vad jag kan se, är det exakt samma information på den nya som på den gamla, exakt samma siffror som säger att Varjisträsk ligger 1149 km från Stockholm och ligger 308 meter över havet. Så i min värld kan jag faktiskt inte hitta en enda anledning till varför denna skylt bytts ut.

Någon annan där ute som vet något och som kan ge en rimlig förklaring till denna vandalisering? För jag kan inte se det på något annat sätt när man förstör gamla kulturvärden. Jag är inte någon som helst expert i ämnet kulturvård, och det är säkert ingen som brutit mot någon lag genom skyltbytet. Och mitt utspel grundar sig helt och hållet i nostalgi och känslomässiga minnen för att platsen är en del av mitt ursprung och historia. Men tråkigt är det och ledsen blir jag.

Foto: Curt Löfwenberg (via Wikipedia) till vänster och Karolina Furtenbach till höger

Kommentera

