Veckans ord på pitemål:

Eller: litet varstans.
”Hä låg kle:da nagesht woshtánsh.”
Det låg kläder här och var.

Det är söndag kväll och barnen ska tillbaka till skola och fritids efter sommarlovet och nu under ledigheten har jag inte brytt mig så mycket om de där kläderna som legat lite här och var i huset. Men nu är det rättning i strump-ledet för nu måste saker och ting hitta tillbaka till sin rätta plats igen! Barnen måste ju för jösse namn ha med sig varsin väska med extrakläder till skolan – strumpor, byxor, långärmade tröjor, kortärmade tröjor, badkläder (i fall det skulle vara supervarmt), regnkläder (i fall det skulle vara superregnigt), lätta sommarskor, gummistövlar, en handduk… och så vidare och så vidare.

Och när man äntligen hittat de där långärmade tröjorna eller leggingsen (heter det så i plural?) så skriker barnen att de är för kåååååårta! Såklart. Barnen har ju vuxit flera centimeter i sommar! Det borde man väl veta, eller? För det är ju samma sak varje höst liksom…

Hursomhelst försöker jag även leta fram mina egna kläder som även de ligger lite varstans – inte för att jag behöver en kasse med extrakläder till jobbet, men kanske bör jag åtminstone stryka till ett å annat veck på blusen jag tänkte ha på mig imorgon eller försöka klämma ner fötterna i något annat än flip-flops. Wish me luck!

Och återigen, jag blir glad om just du vill säga nåt om orden eller om du har någon egen variant på orden som du hört eller använder dig av, men som betyder samma sak!

Ordet ovan är hämtat ur ABF Piteåbygdens ordbok: ”Pitemålet – ållt mila àagg å `ööx”
Kommentera

