Veckans ord på pitemål:

”Hä jär som dråga katta åtaba:k”. Det är som att dra katten baklänges.

Om något som går tungt. Och det är kanske så många av oss känner just nu när de lata lediga dagarna börjar ta slut och man ska tillbaka till vardagen igen. Hitta rutinerna. Försöka anpassa sig till klockan, få upp barnen i tid, hinna med bussen för att hinna med det där tåget, komma ihåg portkoden till jobbet eller minnas det där lösenordet till datorn…

Fast det sägs ju bara vara ett sundhetstecken om man glömt bort dessa koder.
– Puh, vilken tur…!

Men oavsett om ni kommit igång på jobbet eller har några lata dagar kvar på stranden eller i hängmattan, så hoppas jag att någon av er kanske känner igen ordet, eller kanske hört andra varianter på ordet. Eller så har ni hört några andra uttryck eller ordstäv med detta ord – kom gärna med förslag!

Ordet ovan är hämtat ur ABF Piteåbygdens ordbok: ”Pitemålet – ållt mila àagg å `ööx”

3 thoughts on “Veckans ord på pitemål:

    1. frau furtenbach skriver:

      Hej, vad kul att du hittat hit! Och vad roligt med en (1) kommentar : ) Och jag håller med dig, i min mammas hemby Lauker säger de ”kågamoj”. Langbäjnemojj är en variant på bondskan och som jag hörde av farmors lillasyster Vivan när jag var barn. Tyvärr lever hon inte längre, annars hade jag kunnat fråga henne om var hon hade fått just det ordet ifrån, men hon växte upp i byn Varjisträsk så det kanske är därifrån? Jag minns så väl att jag tyckte det var väldigt roligt när hon skulle beskriva det konstiga ordet för mig och alla bitar föll på plats när hon sa ”Det är ju en långbent mygga!”.

  1. Ulrika Furtenbach skriver:

    Jag hör till dem som fortfarande latar mig… Men ditt inlägg hjer ju som schiiitkul;-) kram syrran!

Kommentera

