Veckans ord

”Ord att älska. Ord att bevara. Ord som har använts av mostrar, morbröder, kusiner
och tremänningar och som för mig andas sommarlov, tillhörighet och glädjefyllda eftermiddagar i farmor Fridas kök.

Sedan jag själv fått barn vill jag mer än någonsin att de orden ska fortsätta vara en del av vardagen – både för de som lever bland dem, men också för oss som har vår vardag någon annanstans”.

Orden ovan är lite av min programförklaring och varför produktserien ”pijtmåle” föddes.
Efter att min farmor gick bort i början på året och vi gick igenom hennes saker, hittade jag en ordbok som jag minns att jag bläddrat i ett antal gånger då jag besökte henne i Älvsbyn.

Ordboken heter ”Pitemålet – ållt míla àagg å `ööx” och har sammanställts av en studiegrupp i ABF Piteåbygdens regi. Arbetet med ordboken började 1984 och vad jag kan förstå av det som står i boken, kom första utgåvan 1991. (ISBN 91-87216-051).

Jag kunde sitta en lång stund med boken i knäet hemma i farmors vardagsrum och försöka uttala alla dessa förunderliga ord och vi skrattade ofta åt de små berättelser och historier som ofta står vid varje ord, för att sätta ordet i ett sammanhang så läsaren förstår innebörden bättre. Så det är faktiskt inte bara en ordbok, det är även lite av en historiebok då berättelserna ofta handlar om ”förr i väla”.

Så från och med nästa vecka kommer jag presentera ett veckans ”ord på pitemål” (som det står i den blå rutan överst – på pitemål) där jag förklarar vad ordet betyder och kanske får ni en liten berättelse till ordet för att ni ska förstå innebörden bättre… Och kanske att det nån gång smyger sig in ett och annat ord som inte är pitemål då min mamma och pappa har egna varianter på bondskan då de inte kommer från just Pite.

Men framförallt önskar jag att just DU eller DU vill kommentera, bidra, förklara, rätta eller bara säga hej! För det jag märkt när jag rest runt i Norrbotten och träffat så många härliga människor och presenterat mina produkter, är att de engagerar och ofta uppstår en diskussion kring orden! Vissa ord hade någon hört, medan nån annan aldrig nånsin hört det, medan en tredje hade ett liknande ord för samma sak, och en fjärde visste precis men kanske uttalade det något annorlunda. Ungefär så gick diskussionen när jag träffade 4 underbara kvinnor på 45ans Hantverk i Moskosel. Så det vore väl underbart om vi kunde föra den diskussionen vidare här? Det är så mycket enklare för mig dessutom – som befinner mig 100 mil bort…

Jag ska ägna helgen åt att bläddra igenom boken och välja ut nåt bra första ord till nästa vecka. Och sola och bada och äta gott däremellan förstås. Trevlig helg!

Kommentera

