Att sälja med hjärtat

Så hette en föreläsning jag hade förmånen att lyssna på som det kvinnliga kreativa nätverket She Creatives anordnade för en tid sedan. Föreläsaren var konstnären Linda Nordfors och så här beskriver hon själv bakgrunden till varför hon håller kurser och föreläsningar i ämnet:

”Den enskilt viktigaste faktorn till att jag idag kan leva på min konst är att jag har hittat ett sätt att sälja som passar mig. Så var det inte alls när jag startade, då hade jag gärna bytt min högra arm mot att aldrig behöva ringa ett enda säljsamtal. Idag är försäljning något jag tycker är väldigt kul och som jag verkligen inte vill vara utan. Den resan tog mig åtta år. Det borde inte behöva ta så lång tid. ”

När jag lyssnade till hennes så kloka ord under föreläsningen så tänkte jag inte djupare kring vad hon berättade eller betydelsen kring hennes glädje i att ha funnit ett lyckat recept för att sälja in sin konst. För vad skulle jag sälja framöver, liksom? För som anställd på byrå är man ett helt team som säljer in en idé, ett koncept eller kanske hela byrån och arbetsgruppen om det är en pitch det handlar om. Och jag har aldrig haft problem med att sälja in en idé och argumentera om varför det ser ut si eller så, eller varför vi riktar oss till just den målgruppen.

Däremot blir jag torr i munnen och nästan svimfärdig av blotta tanken på att sätta mig och kallringa ett företag för att sälja in byrån och försöka få till ett första möte. Detta var nämligen fallet hösten 2001, när det var stor kris i byrå-världen. Byrån jag jobbade på då hade tappat uppdrag, vi hade gjort oss av med en hel arbetsgrupp och nu räckte det inte att projektledarna skulle ha huvudansvaret för att dra in nya kunder. Nä, nu fick var och en av oss en telefonlista med ett antal potentiella kunder som vi skulle ringa upp. Till och med ett talmanus hade skrivits ihop som vi kunde följa för de som kände sig osäkra.

Hur många jag ringde upp?

0. zero. noll.

Jag drog ut på lidandet. Jag våndades. Kunde inte sova på nätterna.  Jag satt vid datorn på jobbet och bet på naglarna av nervositet. Vi hade fått en deadline, det hade vi. Men jag hade lyckats skjuta det där jobbiga framför mig och väntat in i det sista när den dåvarande VDn tog beslutet att blåsa av säljkampanjen och lägga ut det externt istället. Jag hoppade nästan jämfota av glädje åt det beslutet. Knuten i magen släppte och jag kunde andas igen.

Nu har det gått 10 år och jag kallringer som aldrig förr. Jag bokar möten, eller så spontan-kliver-jag-in och bokar möten eller har mötet på plats där och då. Jag säljer. Jag säljer mig. Jag säljer det jag gör. Jag säljer det jag älskar att göra. Och jag älskar det.

Och nu förstår jag det som Linda pratade om. Jag förstår skillnaden. För nu säljer jag någonting som kommer inifrån MIG, något som är äkta och ärligt och som jag kan stå för till fullo. Och jag säljer på MITT sätt. Inte på nåt sätt som någon annan talat om för mig. Men om det just nu kan betala räntan och amorteringen på huset, är en annan sak… Men om jag inte minns fel, har Linda även kurser i prissättning och hur man tar rätt betalt för sina produkter. Får ta och kolla upp det.

2 thoughts on “Att sälja med hjärtat

    1. frau furtenbach skriver:

      Hej Happy Gunhild! Vad roligt att du hittat hit och vad glad jag blir när du blir glad av min sida och av det jag skriver. Jag var inne på din blogg oxå, och känner samma sak : ) Och det var nåt du skrev om drömmar och att bli författare som får mig att tänka på en av mina bästa vänner, Felicia som har liknande dröm och som bloggar om det på ”Mitt namn i hyllan – 365 dagar mot drömmen att bli utgiven” Den kanske kan vara något för dig? Ha det bra så länge!

Kommentera

