Och ett ödmjukt grattis till mig själv!

För jag har fått en ny kund: butiken Handplockat i Älvsbyn som ligger mitt på Storgatan. Där kommer det bland annat att finnas kort, kökshanddukar och disktrasor på pijtmåle! Jätteroligt såklart! Och butiken är verkligen jättehärlig och mysig – jag kan tillbringa flera timmar därinne å bara upptäcka nya fina saker hela tiden… Så dit ska jag såklart passa på att svänga förbi när jag ändå är på plats i ”Norrbottens pärla”.

Känns roligt att få sälja mina produkter i Älvsbyn, då både min farmor Frida och hennes syster Vivan bott där sedan mitten av 70-talet. Jag har så många härliga barndomsminnen därifrån. Oftast stannade vi till och åt frukost hos farmor, efter att pappa kört hela natten från Stockholm. Och efter frukost bunkrade vi mat på ICA-pärlan för att sen åka vidare till vårt sommarhus Norrliden (mitt ute i skogen mellan byarna Pilträsk och Ljusträsk). Men innan det, kanske det blev en fika hos Vivan som dukade upp kakfat efter kakfat med hembakt. Hennes ”drömmar” glömmer man aldrig!

Och såklart extra roligt då farmor faktiskt också sålt sina alster där. Bland annat hennes fina stickade vantar med brodyr av växtfärgat garn, fanns både i lokala butiker i Älvsbyn men också på turistbyråns souvenirbutik vid Storforsen. Jag minns hur jag hjälpte henne att formge och trycka upp små lappar som fästes på vantarna. Det känns härligt att dessa fina vantar värmer så gott fortfarande, även efter att hon gått bort. Tack farmor Frida!

Kommentera

